Πέμπτη 8 Αυγούστου 2013

Social... Άρης!


H κοινωνική δικτύωση αποτελεί σήμερα μία ανάγκη των ανθρώπων και η ενασχόλησή τους με τα social media αποτελεί κομμάτι τις καθημερινότητας τους. Η εξάπλωση των κοινωνικών δικτύων σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και η γενικότερη αύξηση της χρήσης του διαδικτύου τα καθιστούν μεταξύ άλλων ως ένα σημαντικότατο εργαλείο για κάθε επιχείρηση ή οργανισμό. Όλα τα σύγχρονα social media, περιλαμβάνουν εργαλεία προβολής και διαφήμισης και με την σωστή και ευρεία χρήση τους μπορούν να αποτελέσουν μέσα ανάπτυξης των φορέων που τα χρησιμοποιούν. Εξαιρετικά σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν τα social media και στο ποδόσφαιρο - και γενικότερα στον αθλητισμό - ειδικά από τη στιγμή που αυτός είναι πλήρως επαγγελματικός.

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των κοινωνικών δικτύων είναι η αμεσότητα που σε συνδυασμό με τη μεταξύ τους σύνδεση επιτρέπουν σε μία ομάδα, λόγου χάριν, να έρθει σε επαφή με το κοινό που την υποστηρίζει, τους οπαδούς της. Η ομάδα μπορεί να "εκμεταλλευτεί" αυτή τη δυνατότητα εμπλέκοντας τους οπαδούς συναισθηματικά αλλά και ορθολογικά μαζί της. Επιπρόσθετα, οι οπαδοί μπορούν να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και να επηρεάσουν και τους υπόλοιπους. Τα θετικά σχόλια και είναι το ισχυρότερο όπλο στα χέρια κάθε ομάδας όπως και κάθε άλλης εταιρίας. Ένα άλλο πλεονέκτημα των κοινωνικών δικτύων είναι, δηλαδή, ότι διαδίδουν μηνύματα.

Η ανάπτυξη των social media μεταξύ άλλων ωφελειών "ανεβάζει" επίπεδο το brandname μίας ομάδας και συνεπώς φέρνει περισσότερα έσοδα και από τρίτους οι οποίοι θα ήθελαν να διαφημιστούν μέσω αυτής. Η άμεση επικοινωνία μίας ομάδας με τους οπαδούς της τους κάνει να αισθάνονται μέρος της και κοινωνοί της προσπάθειας. Που απευθύνονται όμως οι ομάδες; Μα φυσικά κυρίως στο δυναμικό κοινό, στους νέους οιονεί "πελάτες", στο κοινό που στην συντριπτική πλειοψηφία του δε διαβάζει εφημερίδες, δεν ακούει αθλητικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς αλλά σίγουρα έχει ένα λογαριασμό στο facebook. Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με το χαμηλό κόστος σε σχέση με τα εναλλακτικά παραδοσιακά μέσα προώθησης καθιστούν αυτό το εργαλείο του μάρκετινγκ ίσως το σημαντικότερο από τα υπάρχοντα. Η πλήρης αξιοποίησή του είναι απαραίτητη.


Εκμεταλλεύεται ο Άρης σωστά τα social media; Οι απαντήσεις μπορεί να διαφέρουν αλλά στο σημείο αυτό καλό είναι να παραθέσουμε ένα στατιστικό. Η ανάλυση μπορεί να φανεί επιφανειακή. Κι όμως είναι ο "καθρέφτης" του πόσο καλά κάνεις αυτό που κάνεις. Ας δούμε τα στατιστικά των 5 μεγάλων ελληνικών ομάδων στο Facebook και στο Τwitter (τα δύο δημοφιλέστερα κοινωνικά δίκτυα παγκοσμίως) σε ποδόσφαιρο (ΠΑΕ) και μπάσκετ (ΚΑΕ) τη στιγμή που γράφτηκε το κείμενο:

Ποδόσφαιρο
                        FACEBOOK (Αρέσκειες)                               TWITTER (Ακόλουθοι)                         
Άρης:                     14.457                                                                    1.453
παοκ:                           184.286                                                                  13.933
παναθηναϊκός:   Δεν έχει επίσημη σελίδα                        Δεν έχει επίσημη σελίδα
ολυμπιακός:          135.464                                                                    9.261
αεκ:                       55.692                                                                    8.736

Μπάσκετ
                       FACEBOOK (Αρέσκειες)                               TWITTER (Ακόλουθοι)                           
Άρης:                       3.587                                                                    492        
παοκ:              Δεν έχει επίσημη σελίδα                                               1.431
παναθηναϊκός:         96.474                                                                16.904
ολυμπιακός:            53.381                                                                13.773
αεκ:                 Δεν έχει επίσημη σελίδα                                   Δεν έχει επίσημη σελίδα

Κάποιος μπορεί να παραθέσει το επιχείρημα ότι ο ολυμπιακός λόγου χάριν είναι λαοφιλέστερη ομάδα από τον Άρη οπότε η σύγκριση είναι στην ουσία αυθαίρετη. Αν δεχτούμε αυτή την άποψη από αυτά τα απλά στατιστικά (δεν εξετάσαμε τα υπόλοιπα για λόγους οικονομίας του χώρου αλλά και επειδή σε κάποια δεν έχουμε πρόσβαση) θα διαπιστώσουμε ότι ο παοκ είναι "λαοφιλέστερη" ομάδα από τον ολυμπιακό (περίπου κατά 25%) κάτι που δεν προκύπτει από καμία άλλη έρευνα. Και εδώ ας πάμε σε ένα ακόμα παράδειγμα αν και βγαίνουν πολλά παρόμοια συμπεράσματα: Αν δεχτούμε αυτή την άποψη ο μπασκετικός Παναθηναϊκός έχει 27 (!) φορές περισσότερο κόσμο από τον μπασκετικό Άρη και σχεδόν διπλάσιο από τον ολυμπιακό! Μία άλλη θεωρία λέει ότι η επιτυχία μίας σελίδας κοινωνικής δικτύωσης είναι ανάλογη της επιτυχίας μίας ομάδας. Εν μέρει η άποψη αυτή είναι σωστή αλλά αυτός (δηλαδή η βελτίωση του προϊόντος που προσφέρεις) δεν είναι ο μόνος παράγοντας επιτυχίας. Ο ισόβιος πρωταθλητής ολυμπιακός υπολείπεται του παοκ των δύο πρωταθλημάτων ! Στο σημείο αυτό πρέπει να τονίσουμε ότι τα likes και οι "ακόλουθοι" δεν είναι τα μόνα στατιστικά που κάνουν επιτυχημένη μία σελίδα αν και στα υπόλοιπα στατιστικά των δύο σελίδων κοινωνικής δικτύωσης που είναι διαθέσιμα στο ευρύ κοινό η κατάσταση είναι ανάλογη. Και τα στατιστικά είναι καθρέφτης. Εν τέλει όλοι κρινόμαστε από το αποτέλεσμα και το άμεσο αποτέλεσμα είναι αυτό. Το άμεσο αποτέλεσμα φέρνει τα έμμεσα οφέλη.


Ανάλογη κατάσταση επικρατεί και στα υπόλοιπα social media όπως το Youtube ή το Instagram! Aν δεχτούμε το "μια εικόνα χίλιες λέξεις" το Youtube είναι διαθέσιμο σε ακόμα ευρύτερο κοινό. Προσφάτως ο παοκ αναβάθμισε το επίσημο κανάλι της ομάδας στο Youtube και έγινε premium youtube partner όπως έχουν γίνει και όλες οι μεγάλες ευρωπαϊκές ομάδες. Ήταν η πρώτη ελληνική ομάδα που προχώρησε σε αυτή την κίνηση. Τι πέτυχε; Να αυξήσει τα έσοδά του από τις διαφημίσεις και να υπερδιπλασιάσει τους εγγεγραμένους συνδρομητές του φέρνοντας σε άμεση επαφή την ομάδα με τους οπαδούς της ακόμα και με ζωντανές τηλεοπτικές παραγωγές. Και εδώ θα γίνει η πικρή σύγκριση: 18.600 συνδρομητές για την ΠΑΕ παοκ στο επίσημο κανάλι της στο Youtube και 420 για τον Άρη!!! Τα επακόλουθα αποτελέσματα είναι ξεκάθαρα και σε επίπεδο εντυπωσιασμού αλλά και ουσίας. Την ώρα που η ΝOVA χρησιμοποιεί στο πιο σημαντικό σημείο της διαφήμισής της, στο σημείο που δίνει το μήνυμα στον τηλεθεατή, τον κόσμο του Άρη η ΠΑΕ Άρης έχει λιγότερους συνδρομητές στο κανάλι της και από αυτό γνωστού ειδησεογραφικού site που ενημερώνει τον κόσμο του Άρη.


Τη στιγμή που πληκτρολογείς με το αριστερό σου χέρι www.arisfc.gr με το δεξί κάνεις το σταυρό σου μην έχει "πέσει" ο επίσημος ιστότοπος της ομάδας. To μόνο εντυπωσιακό που έχει απομείνει στο site της ΠΑΕ Άρης είναι το χορταράκι στο κάτω μέρος του. Ακόμα κι αυτό του Εθνικού Γαζώρου είναι καλύτερο και σου προσφέρει και ζωντανή μετάδοση αγώνα με άψογο τρόπο!

Αλλά τα social media βρίσκονται πλέον και στα smartphones που έχουν κατακλύσει την αγορά της κινητής τηλεφωνίας. Mόνο μία ΠΑΕ στην Ελλάδα έχει εφαρμογή για smartphones (Αndroid και IoS). Απλά φαντάσου να σου έρχεται κάθε εβδομάδα ένα μήνυμα στο προσωπικό σου κινητό μέσω της εφαρμογής για την ομάδα. Γίνεσαι κοινωνός της ιδέας, συμμετέχεις και θεωρείσαι μέλος της ομάδας που αγαπάς.

Πως θα επιτύχει μία ΠΑΕ στα social media; Οι προτάσεις που μπορούν να γίνουν είναι πολλές. Η απάντηση όμως είναι σύντομη: Με την επαγγελματική νοοτροπία και τη γνώση. Κάτι που στην ΠΑΕ Άρης δε φαίνεται να υπάρχει γενικότερα σε θέματα μάρκετινγκ εδώ και πολλά χρόνια.

Αλλά και εμείς οι φίλαθλοι μπορούμε ο καθένας από την πλευρά μας να κινητοποιηθούμε και να βοηθήσουμε. Όσοι συμμετέχουμε στα κοινωνικά δίκτυα πρέπει να στηρίξουμε οτιδήποτε αφορά τον Άρη και να προσκαλέσουμε και όσους άλλους το επιθυμούν. Μία μικρή βοήθεια βρίσκεται σε παλαιότερο άρθρο του blog  ΕΔΩ.

1 σχόλιο:

  1. θα συμφωνησω περισοτερο στο κοματι των συνδρωμητων στο you tube παντα ο ΑΡΗΣ εχει ελειψη επικοινωνιας και ειναι στις μερες μας ενας σημαντικος παραγοντας θελω να πιστευω οτι εστω και τωρα θα κανει οτι χρειαζεται αυτη η δοιηκηση ωστε να παμε πιο μπροστα!!!! καλη η προσπαεια που κανεις σου ευχομαι καθε επιτυχια!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή